Skrikigt och blodigt i [Rec]

image18RECENSION: Efter Guillermo del Toro’s El Laberinto del fauno (Pan’s Labyrinth) så har det kommit en hel del Spanska och Mexikanska filmer till Sverige. Och då mestadels skräck. Senast såg jag den otroligt obehagliga El Orfanato (The Orphanage), som även den är producerad av nyligen nämnda person. Det som var skämmande i El Orfanato var inte att den var blodig och äcklig. Den var vackert berättad och hade en kuslig stämning rakt igenom.

Den här gången får vi se det förstnämnda, i regissören Jaume Balaguerós händer.
[Rec] är filmad i förstapersonsvinkel hela tiden, precis som den amerikanska Cloverfield som tog biobesökarna med storm. Detta gör att man kommer närmre skräcken, personerna och kaoset. Men i [Rec]’s fall så är det enligt mig lite för mycket kaos och panik. Det kan ju å andra sidan ha att göra med att personerna vi får följa – reporten Ángela och hennes kameraman. Dem filmar sitt reportageprogram ”Medans du sov” och följer med ett Brandmänsteam på deras uppdrag. Till slut kommer vi till en lägenhet med en sjuk kvinna. Eller ja - En zombie, rättare sagt.

I trapphuset och resten av lägenheten utspelas filmen, och på nedervåningen samlas alla hyresgäster av polisen. Det är nu filmen börjar ta fart, efter att en polis blivit biten av zombiekvinnan. Filmen är helt klart spännande, men jag stör mig lite för mycket på den skrikiga Manuela Velasco som spelar Ángela för att kunna njuta av filmen fullt ut. Självklart har man ju i åtanke att det blir kaosartat ifall man är omringad av zombies, så det är förståligt. Detta bidrar dock mer till irritation än till känsla, men efter en halvtimma tänkte jag inte så mycket på Ángelas skrikande längre. Filmen är ju trots allt riktigt skrämmande i vissa scener, och jag hoppade till både 1 och 2 gånger (och det händer verkligen inte ofta). Blodigt och goreig är den med. Oh ja!

image16

Kommentarer

Kommentera inl?gget h?r:

Namn:
Kom ih?g mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0